چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

درباره صادرات كالا بيشتر بدانيم

۷ بازديد

 صادرات كالا غيرنفتي همواره از مهمترين مسائل موردنظر سياستگذاران اقتصادي و بازرگاني جمهوري اسلامي ايران بوده و در برنامه هاي اول ، دوم ، سوم و چهارم توسعه اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي كشور توجه خاصي به آن شده است . بنابراين ارائه تسهيلات به صادركنندگان موجب تحرك در تجارت خارجي و رشد توليد ناخالص ملي خواهد شد .

گمرك ايرا ن هم با توجه به اهميت صادرات غيرنفتي در توسعه اقتصادي كشور، تسهيل و تسريع عمليات تشريفات گمركي در بخش صادرات را مد نظر قرار داده است .

 تعريف صادرات 

     صادرات در لغت به معناي انتقال كالا يا ارسال و فرستادن كالا از جايي به جاي ديگر چه در داخل كشور و يا از داخل به خارج كشور، كه در اين مجموعه منظور از صادرات خروج كالا از كشور، موردنظر است.

 صادركننده

     به هر شخص حقيقي و يا حقوقي كه داراي كارت بازرگاني و يا مجوز وزارت بازرگاني بوده و اقدام به صادرات كالا نمايد صادركننده اطلاق مي شود .

 

صادرات از نظر خروج كالا از كشور

     صادرات از نظر خروج كالا از كشور به دو دسته تقسيم مي شوند:

  صادرات قطعي

  صادرات موقت

 

صادرات قطعي

     ارسال كالا به خارج از كشور به منظور فروش يا مصرف در كشورهاي خارجي به عنوان صادرات قطعي تلقي مي شود صادرات قطعي ، از پرداخت حقوق گمر و سود بازرگاني عوارض و ماليات معاف مي باشد و ليكن مشمول هزينه هاي گمركي است .

 

هزينه هاي گمركي

 

     هزينه هاي گمركي شامل تخليه و بارگيري ، انبارداري ، آزمايش و تعرفه بندي ، بدرقه كالا  وخدمات فـوق العاده است كه ميزان و شرايط دريافت آن با تصويب هيئت وزيران تعيين مي شود .

 

تشريفات صادرات قطعي

     صادركننده پس از مراجعه به گمرك و با در اختيار داشتن اسناد زير اقدام به تنظيم اظهارنامه صادراتي مي كند . با توجه به تسهيلات ارائه شده از سوي گمرك ج.ا.ا به صادركنندگان حدود 80درصد كالاهاي صادراتي بنا به درخواست صادركننده در محل انبار يا واحد توليدي مورد ارزيابي قرار گرفته و پس از پلمپ ، مجوز حركت به سمت مرز خروجي صادر مي شود . حدود 15درصد از كالاهاي صادراتي نيز به صورت حمل يكسره و بدون نياز به تخليه در انبار ارزيابي مي شود و صرفا حدود 5درصد از محمولـــه هاي صادراتي بنا به شرايط در انبار تخليه و مورد ارزيابي قرار مي گيرد . در گمركاتي كه به سيستم مكانيزه مجهز هستند پس از احراز هويت توسط شماره ارزيابي كه به سيستم مكانيزه مجهز هستند پس از احراز هويت و در گمركات فاقد سيستم مذكور رئيس سرويس ارزيابي اقدام به تعيين ارزياب مي نمايد كه پس از ارزيابي كالا بنا بر يكي از موارد ياد شده قبلي و بررسي ارزش ، پس از پلمب وسيله حمل تحويل صاحب كالا يا نماينده قانوني وي مي شود . براي صادرات كالا و خدمات چه به صورت موقت و چه به صورت قطعي نياز به ارائه پيمان ارزي نمي باشد .

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.